اخذ رتبه پیمانکاری ، مدارک و شرایط ارتقا و تمدید رتبه پیمانکاری

 

اخذ رتبه پیمانکاری
اخذ رتبه پیمانکاری

 

اخذ رتبه پیمانکاری

 

 

در اخذ رتبه پیمانکاری اگر بخواهیم توضیحی در مورد رتبه بندی شرکت های پیمانکار و یا اخذ رتبه شرکت های پیمانکاری دهیم باید بگوییم رتبه پیمانکار فرمی از اعتبارسنجی شایستگی برای ضمانت کیفیت و اعتبار شرکت های پیمانکاری است که برای ارائه خدمات و دفاع از حق و حقوق بهره برداران از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری اعطا می گردد.

بعد از ثبت شرکت رتبه بندی پیمانکاران یکی از اولویت های شرکت است. زیرا این تایید شایستگی موجب می شود تا اعتبار این شرکت ها نزد سرمایه گذاران افزایش یابد و دامنه فعالیتشان گسترده تر گردد.

از طرف دیگر اخذ رتبه شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های پروژه های بزرگ دولتی نیازمند ارتقا رتبه هستند زیرا عقد قرارداد با شرکت های پیمانکاری که فاقد رتبه بندی شرکت باشند از سوی موسسات دولتی ایراد قانونی دارد.ارگان های دولتی، شرکت هایی را برای واگذاری پروژه های خود در نظر می گیرند که دارای رتبه بندی بوده و این رتبه در سطح بالای باشد.

 

اخذ گرید پیمانکار

 

اخذ و ارتقا رتبه شرکت های پیمانکاری متقاضی و دارای شرایط خاص توسط مراجع ذیصلاح اعطا می گردد. رتبه بندی در ۵ سطح می باشد که پایین ترین سطح آن پایه ۵ و بالاترین سطح پایه یک می باشد.شرکت های پیمانکاری که نیاز به اخذ و ارتقا رتبه دارند باید شرایط و مدارک لازم برای این کار را فراهم آورند.

رتبه پیمانکار

 

مراجع ذیصلاح برای ارتقا رتبه پیمانکاری شرایطی را مورد بررسی قرار می دهند و آن را از نظر کارشناسی ارزیابی می کنند. این شرایط رتبه پیمانکار عبارتست از:

  • میزان مبلغ قراردادهایی که به وسیله شرکت پیمانکاری در ۱۵ سال گذشته منعقد شده است

چه مبلغ قرارداد پروژه های انجام شده توسط شرکت پیمانکاری بیشتر باشد یا به عبارت دیگر شرکت پروژه های بزرگتری را به پایان رسانده باشد امتیاز آن برای ارتقا رتبه پیمانکار بیشتر خواهد بود.

  • نیروهای امتیازآور شرکت

برای ارتقا رتبه پیمانکار ، سوابق مهندسینی که در شرکت مشغول فعالیت هستند از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه سوابق این افراد بیشتر باشد میزان امتیاز مهندسی شرکت بیشتر می گردد و زمانی که شرکت برای ارتقا رتبه اقدام می نماید نیاز کمتری به فراهم آوردن امتیاز هیئت مدیره یا پرسنل خواهد داشت.

  • توان مالی شرکت پیمانکار

اظهارنامه های مالیاتی که توسط شرکت های پیمانکار تسلیم سازمان امور مالیاتی می شود معیار مهمی برای ارتقا رتبه پیمانکاری است.

 

رتبه بندی پیمانکاران
رتبه بندی پیمانکاران

 

رتبه بندی پیمانکاران

 

معیارهای دیگری که برای ارتقا رتبه پیمانکاری یا رتبه بندی پیمانکاران از سوی مراجع ذیصلاح دارای اهمیت هستند به شرح زیر می باشد:

شرایط ارتقا رتبه (اخذ رتبه شرکت پیمانکاران) به پایه سه

 

  • سرمایه انسانی متخصص که در شرکت پیمانکاری متقاضی فعال هستند
  • ساختار مدیریتی که بر شرکت پیمانکاری متقاضی حاکم است
  • امکانات پشتیبانی که در شرکت پیمانکاری وجود دارد

 

شرایط ارتقا رتبه پیمانکاری به پایه یک و دو

 

  • فعالیت های انجام شده و تجربه کاری که توسط شرکت پیمانکاری متقاضی بدست آمده است
  • ساختار مدیریتی که بر شرکت پیمانکاری متقاضی حاکم است
  • امکانات پشتیبانی که در شرکت پیمانکاری وجود دارد

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکاری
مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکاری

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکاری

 

مدارکی که برای ارتقا رتبه پیمانکاری از جانب شرکت متقاضی الزامی است به شرح زیر می باشد:

  • مدارک ثبتی شرکت پیمانکار: بسته به نوع شرکت ثبت شده، مدارک ثبتی آن نیز متفاوت است. اگر شرکت سهامی خاص باشد مدارک مورد نیاز شامل اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی و آخرین آگهی تغییرات شرکت پیمانکار می باشد. اما اگر شرکت به فرم مسئولیت محدود باشد مدارک لازم شامل اساسنامه، تقاضانامه، شرکت نامه، روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آخرین آگهی تغییرات شرکت می باشد.
  • کد اقتصادی شرکت پیمانکار
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و کلیه سهامداران شرکت
  • تصویر کارت پایان خدمت تمام اعضای مذکر شرکت شامل اعضای هیئت مدیره و سهامداران
  • تصویر مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت که برابر اصل شده باشد.
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی مرتبط با آخرین سال مالی که توسط شرکت پیمانکار تسلیم سازمان مالیاتی شده باشد و این اظهارنامه مهر شده و به تایید سرممیز مالیاتی رسیده باشد.
  • سه نسخه از سربرگ شرکت پیمانکار
  • ارائه تصویر صورتجلسه مرتبط با تغییرات سهام شرکت پیمانکار که برابر با اصل شده باشد
  • ارائه گواهی اشتغال فعالیت مرتبط با رشته مورد درخواست، همراه با مشخص کردن تاریخ شروع و خاتمه آن و اسامی شرکت هایی که در گواهی بیمه ذکر شده اند
  • تصویر تمامی توافق نامه های شرکت پیمانکار
  • سوابق بیمه ای همراه که در آن نام بیمه گزار و تاریخ شروع و پایان دوره بیمه مشخص شده باشد
  • تاییدیه کارکرد برای کارهای نیمه تمام که از جانب دستگاه های اجرایی صادر می شود و یا مفاصا حساب صادر شده بیمه برای پروژه های تمام شده

جهت اقدام به اخذ رتبه مشاور میتوانید به صفحه رتبه مشاور نیز معراجعه کنید و از اطلاعات و یا مشاوران ما کارشناسی بگیرید.

 

شرایط مورد نیاز اخذ رتبه پیمانکاری
شرایط مورد نیاز اخذ رتبه پیمانکاری

 

شرایط مورد نیاز اخذ رتبه پیمانکاری

 

برای ارتقا رتبه پیمانکاری، اعضای هیئت مدیره شرکت باید دارای شرایطی باشند که به شرح زیر است:

  • اولین شرط این است که مدیر عامل و حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره شرکت دارای مدرک تحصیلی لیسانس و یا بالاتر باشند.
  • دومین شرط این است که حداقل دو نفر از اعضای امتیازآور شرکت پیمانکار از یکی از رشته های مهندسی که مورد درخواست شرکت برای ارتقا رتبه پیمانکاری است فارغ التحصیل شده باشند. یکی از این اعضا باید دارای حداقل ۷ سال بیمه بوده اما نفر دوم لزومی به داشتن سابقه بیمه ندارد. در حالت دیگر هر دو نفر باید حداقل سه سال سابقه بیمه داشته باشند.

ارتقا رتبه مزایای فراوانی دارد و نشان دهنده اعتبار یک شرکت می باشد. هرچه شرکت پیمانکاری رتبه بالاتری داشته باشد در برابر سایر شرکت های رقیب برای جذب مشتریان شانس بیشتری دارد.

 

 

ارتقا رتبه پیمانکار

 

بعد از طی ثبت شرکت برای اخذ و ارتقا رتبه پیمانکاری باید وارد وب سایت ساجات شده و اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در بخش های مربوطه وارد نمایید. پس از این مرحله اطلاعات و مدارک شما توسط کارشناسان بررسی می شود و اقدامات بعدی که باید انجام دهید به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

 

طبق ماده ۲۵ آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، اگر اطلاعات ارائه شده برای اخذ یا ارتقا رتبه پیمانکاری نادرست باشد یا اسناد تنظیم شده جعلی و تقلبی باشد، بنابر تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمان مدیریت برنامه ریزی استان ها، شرکت پیمانکار و مدیران آن از یک تا سه سال برای تشخیص صلاحیت اخذ و ارتقا رتبه محروم می شوند.

بنابراین اگر در وارد کردن اطلاعات در سامانه مربوطه دچار اشتباه شوید حتی اگر این اشتباه ناشی از عدم مهارت کافی شما در رابطه با شیوه محاسبه امتیاز قسمت های مختلف باشد، ممکن است مراحل اخذ، تمدید و ارتقا رتبه طولانی تر شده و با موانع متعددی همراه شود.توصیه میشود بعد از اخذ رتبه حتما به ثبت تغییرات شرکت اقدام نمایید.

 

تمدید رتبه پیمانکاری

 

در تمدید رتبه پیمانکاری مرحله اول به شرکت های پیمانکار پایه ۵ داده می شود که مدت اعتبار این مجوز دو سال است. پس از گذشت این دو سال پیمانکار باید مجوز خود را تمدید نماید. برای این امر مراجع ذیصلاح شرایط و شایستگی شرکت را بررسی کرده و در صورت تایید، مجوز رتبه را تمدید می نمایند و با تمدبد رتبه مشاور کاملا متفاوت میباشد.

در مرحله بررسی چنانچه شرایط شرکت پیمانکار تغییری قابل توجهی نداشته باشد، رتبه آن تمدید می شود ولی اگر فعالیت ها و کیفیت کار شرکت پیمانکار دارای سیر نزولی باشد، رتبه آن نیز تنزل خواهد داشت. اما در صورتی که پیمانکار در طول فعالیت خود رشد داشته و سطح خدمات و کیفیتش را ارتقا داده باشد صلاحیت ارتقا رتبه پیمانکاری را خواهد داشت.

پس ارتقا رتبه هنگامی تحقق می یابد که شرکت پیمانکار در مسیر رشد حرکت کند، امکانات خود را گسترش دهد، نیروی فنی و متخصصین خود را بهبود دهد و با عقد قراردادهای معتبر و عظیم، شرایط ارتقا رتبه خود را فراهم سازد.

 

جهت مشاوره تخصصی و رایگان در زمینه رتبه بندی پیمانکاران ، ثبت برند فوری و کم هزینه با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

5/5 - (61 امتیاز)
مشاوره رایگان